تفاوت خیلی بزرگی میان شامپوهای معمولی و شامپوی بدون سولفات وجود دارد. برای بیان این تفاوت بهتر است ابتدا بدانید که سولفات چیست.

سولفات‌ها یا همان Sodium Laureth Sulfate یا به اختصار SLS نوعی شوینده‌های آنیونی هستند که در اغلب شوینده های بهداشتی و پاک کننده‌ها نظیر صابون‌ها، خمیر دندان‌ها، نرم کننده‌های مو، شامپو بدن، فوم و ژل شستشوی صورت و البته شامپوها سر یافت می شوند.

SLS مذکور یک شوینده‌ی سخت و ارزان قیمت است و به عنوان فاکتور ایجاد کننده‌ی کف و حباب در این نوع محصولات به کار می‌رود.

سولفات ها در محصولاتی که باید با آب پاک شوند وجود دارند – مانند انواع شامپو و شوینده های صورت.

روی محصولات شوینده معمولا به عنوان سدیم لوریل سولفات ( Sodium Lauryl Sulfate )، سدیم لورت سولفات ( Sodium Laureth Sulfate ) یا آمونیوم لوریل سولفات ( Ammonium Lauryl Sulfate ) نوشته می شوند. البته روی بعضی از محصولات هم با نمادهای اختصاری SLS یا ALS وجود دارند.

سولفات ها اگر کم و مختصر مورد استفاده قرار بگیرند و محل تماسشان با پوست به خوبی شسته شود، امن و مفید هستند، اما همچنان برای خیلی از افراد، حتی تماس های خیلی کوتاه آسیب زا و آزار دهنده است از طرف دیگر، استفاده‌ی مداوم از سولفات‌ها نقش تعیین کننده‌ای در تضعیف فولیکول‌های مو دارد.

شامپوهای حاوی سولفات روی رنگدانه‌ی موهای رنگ شده تاثیر گذاشته و موجب می‌گردند که موها رنگ خود را سریع‌تر از دست بدهند. به همین خاطر است که پس از رنگ کردن مو و یا استفاده از مواد شیمیایی دیگر از جمله کراتینه کردن موها، آرایشگران به شما توصیه می‌کنند تا از شامپوها و نرم کننده‌های بدون سولفات استفاده نمائید.

هر چه میزان کف کردن یک شامپو بالاتر باشد میزان سولفات موجود در آن بیشتر است. باید از شامپویی استفاده شود که میزان کف کمتری تولید کند تا موها کمتر آسیب ببینند.

 

مزایای شامپو بدون سولفات

- کاهش بروز حساسیت و التهاب پوست

- افزایش و دوام رطوبت مو

- بهبود و احیای چربی طبیعی و مفید موها

- دوام و ابقای رنگ مو (به شرطی که موها رنگ شده باشند)

- کاهش احتمال جذب مواد شیمیایی مضر

 

چه كسانى نيازمند شامپوهاى بدون سولفات هستند؟

- كسانى كه موهای خود رنگ كرده اند

- افرادى كه موى فر ، وز و يا موى خشک و شكننده و آسيب ديده دارند

- كسانى كه پوست سر حساس، اگزما و يا پسوريازيس دارند

- افرادى كه موهایشان را بوتاكس يا كراتين تراپى كردند

- افرادى كه عادت دارند روزانه به حمام بروند

 

برای خرید شامپوی بدون سولفات می توانید از لینک زیر استفاده کنید :

- شامپو بدون سولفات Loreal مدل Komple Onarici 5