از آنجایی که بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است و تاثیر زیادی بر روی کیفیت زندگی ما دارد وسیله های زیادی بدین منظور طراحی شده است که یکی از آن ها نخ دندان است.

نخ دندان همان طور که همه ی ما می دانیم رشته های نازکی به شکل نخ هستند که برای حذف مواد غذایی از بین دندان ها و مناطقی که مسواک قادر به تمیز کردن آن ها نیست، استفاده می شوند و می دانیم که ماندن غذا بین دندان ها باعث بسیاری از بیماری های دهان و دندان و در نتیجه پوسیدگی آنها می شود. بنابراین استفاده از آن برای جلوگیری از بیماری های دهان و دندان توصیه می شود.

 

انواع نخ دندان:

نخ دندان نایلونی (موم دار و بدون موم)

معمولا بیشترین نوع نخ دندانی که در فروشگاهها یافت می کنید از نایلون ساخته شده اند. این نوع معمولا ارزان قیمت ترین نمونه ی موجود در بازار است و شامل دو نوع موم دار و بدون موم هستند.

اغلب افراد نوع موم دار را ترجیح می دهند و دلیل این موضوع آن است که این نوع از نخهای دندان به آسانی روی دندان می لغزد.

همچنین این نوع معمولا نازکتر است که باعث کارایی بیشتر این نوع برای دندانهایی که بسیار به یکدیگر فشرده هستند، می شود.

اما در هر حال باید به این موضوع توجه داشت که موم استفاده شده در آنها از جنس تفلون است که یک فرآورده ی شیمیایی است.

نوع بدون موم نخ دندان نایلونی معمولا ضخیمتر از نوع موم دار است که می تواند باعث سخت شدن نخ دندان زدن نواحی از دندان شود که فضای فشرده و تنگی دارند. اما برای شکافهای گسترده تر این موضوع ممکن است مفیدتر واقع شود.

 

نخ دندان تک رشته ای

زمان استفاده از این گونه نخ دندانها، متوجه این موضوع می شویم که آنها از تنها یک رشته قوی و اغلب از جنس تفلون ساخته شده اند.

آنها معمولا از نخ دندان چند رشته ای ضخیمتر هستند که در تمیز کردن میان دندان های سخت به یکدیگر فشرده شده کمی دچار مشکل می شود.

با این وجود، نخ دندان تک رشته ای به نسبت نوع چند رشته ای آسانتر روی سطح دندان می لغزند و امکان ریش ریش شدن آنها وجود ندارد.

 

نخ دندان چند رشته ای

این گونه از نخ دندانها از معمولترین نوع هستند که اغلب از نایلون ساخته می شوند. همانگونه که نام آنها نیز نشان می دهد از چندین رشته ساخته شده اند.

این گونه از نخ دندانها گاهی به عنوان بافته شده نیز یاد می شوند چرا که از چندین فیبر بافته شده به یکدیگر ساخته شده اند.

اگر چه نخ دندان چند رشته ای به آسانی پاره نمی شود اما می توانند به دلیل آن که بافته شده هستند، کمی ریش ریش شوند اما نخ دندان تک رشته ای چنین مشکلی را ندارد.

 

نخ دندان طعم دار

استفاده از نخ دندان طعم دار به سلیقه بستگی دارد. اکثر افراد نخهای دندان با طعم نعناع را به دلیل حس تازگی که ایجاد می کند، دوست دارند. با این حال، گاهی افراد ترجیح می دهند که طعم آن خاص و یا هیچ طعمی نداشته باشد. برای کودکان، طیف بسیاری از طعمها وجود دارد که می تواند باعث شود که آنها بیشتر به نخ دندان کشیدن علاقه پیدا کنند.

نخهای دندان غیر طعم دار از نوع طعم دار آن لزوما سالم تر نیستند. با توجه به قند و کالری با مقدار استفاده ی بسیار پایین در نخ دندان طعم دار هیچ اثر مخربی از آنها اثبات نشده است.

 

نخ دندان سوپر فالس

این گونه از نخهای دندان به صورت مخصوص برای استفاده در زمان درمان ارتودنسی است. نخهای دندان سوپر فالس از قبل برش داده شده هستند و در هر برش، قسمتی سفت و سوزنی شکل، در انتهای آن است و پس از آن، قسمتی نرم و سپس نخ دندان معمولی است.

قسمت سفت و سوزنی شکل انتهایی برای دسترسی به سطح دندانها زیر سیم ارتودنسی مناسب هستند.

زمانی که قسمت انتهایی وارد شد، ادامه ی نخ دندان نیز به سادگی وارد می شود. قسمت نرم و ضخیمتر اغلب اوقات برای تمیز کردن بین دندانها استفاده می شوند و باعث تحریک لثه نمی شوند.

قسمت معمولی نخهای دندان سوپر فالس نیز برای ادامه ی تمیز کردن دیگر سطوح دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نخ دندان پلی تترافلورو اتیلن

پلی تترافلورو اتیلن (PTFE) همان ماده ای است که در پارچه های Gore-Tex که دارای تکنولوژی بالایی هستند، استفاده می شود. این ماده به راحتی بین دندان ها حرکت می کند ، سر می خورد و در مقایسه با انواع معمولی کم تر پاره می شود.

 

نوار دندان (satin tape)

پهن تر از نخ دندان است و برای کسانی پیشنهاد می‌شود که فاصله‌های بین دندانی بزرگتر از معمول دارند.

 

برای خرید نخ دندان می توانید از لینک های زیر استفاده کنید :

- نخ دندان Oral B مدل Essential Floss

- نخ دندان Oral B مدل Satin

- نخ دندان Oral B مدل Super Floss