درخت آرگان بیشتر در مراکش رشد می‌کند. در این کشور بزها ماهرترین حیوانات برای بالا رفتن از هر چیزی هستند. بزهای مراکشی برای دست پیدا کردن به غذایی که باب میلشان است از درخت‌های بلند بالا می‌روند. این غذای مورد علاقه همان میوه‌ی آرگان است. داخل این میوه، مغزی وجود دارد که به ما یک روغن با ارزش به نام روغن آرگان می‌دهد.

 

روغن آرگان چه ویتامین هایی دارد؟

برای نسل‌ها بومیان جنگل‌های آرگان در مراکش کارشان استخراج این روغن با ارزش بود. روغن آرگان یکی از نادر ترین روغن ها در جهان است که دارای دو نوع اسید چرب اسید اولئیک و اسید لینولئیک به صورت همزمان می‌باشد. علاوه بر آن، روغن آرگان سرشار از ویتامین A و ویتامین E است.

اگر از روغن آرگان به پوست و موی خود بمالید، ویتامین E موجود در آن به تولید و بازیابی سلول های پوست و موی شما کمک کرده و از پیری آن ها جلوگیری می‌کند.

شما می‌توانید از خواص این روغن شگفت انگیز برای بسیاری از موارد از قبیل زیبایی پوست و مو و درمان برخی مشکلات پوستی بهره ببرید.

در سال ۱۹۹۸ جنگل آرگان در مراکش توسط یونسکو جز ذخایر ارزشمند موجود در زیست کره (biosphere) اعلام شد و اکنون می‌توان آن را یکی از خالص ترین روغن های جهان به شمار آورد.

 

روغن آرگان چیست؟

روغن‌های اندکی وجود دارند که سرشار از امگا ۹ یا امگا ۶ باشند. هر دو این مواد به پوست‌های مبتلا به آکنه کمک بسیاری می‌کنند.

روغن آرگان حاوی تقریبا ۳۵ تا ۴۰ درصد اسیدهای چرب لینولنیک و ۴۲ تا ۴۸ درصد اسیدهای چرب اولئیک است.

لینوانیک اسید‌ها التهاب و آکنه را کاهش داده و موجب افزایش سطح رطوبت پوست می‌شود.

اسید اولئیک می‌تواند نفوذپذیری پوست شما را بهتر کند و به دیگر مواد تشکیل دهنده اجازه نفوذ راحتر بدهد. به علاوه، هنگامی که حرف از انسداد منافذ می‌شود باید گفت که میزان انسداد منافذ در روغن آرگان صفر است و به هیچ وجه باعث مسدود شدن منافذ نمی‌شود.

این تنها بخشی از ویژگی‌های ارزشمند روغن آرگان هستند که این روغن را مشهور کردند.

 

خواص روغن آرگان برای پوست و مو

همانطور که بیان کردیم روغن آرگان از هسته میوه درخت آرگان تولید می‌شود. این روغن گیاهی منحصر به کشور مراکش است. اما استفاده از این روغن مختص این کشور نبود و مردم سراسر دنیا از آن برای درمان عفونت‌های پوستی، نیش حشرات و بثورات پوستی استفاده می‌کردند و از مزایای بی نظیر آن آگاه بودند.

امروزه هم این شهرت ادامه پیدا کرده است و تقریبا مزایا و خواص روغن آرگان بر کسی پوشیده نیست و به عنوان یک ماده اولیه در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

یکی از دلایل اصلی که باعث شده است روغن آرگان خاصیت درمانی دارد به خاطر وجود ویتامین‌های A و E است. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان و اسیدچرب امگا ۶ و اسید لینولئیک است که هر کدام نقش مهمی در سلامت دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که در صورت استفاده از روغن آرگان برای پوست، موجب رطوبت و کاهش التهاب می‌شود.

هنگامی که این روغن به صورت خارجی استعمال می‌شود، توکوفرول ویتامین E موجود در این روغن موجب افزایش تولید سلول می‌شود و سلامت پوست و مو را تضمین می‌کند. به همین دلیل است که بیشتر کمپانی‌های محصولات آرایشی و بهداشتی این روغن را در محصولات خود به عنوان اکسیر جوانی و ضدپیری استفاده می‌کنند.

 

روغن آرگان می‌تواند ترک‌های پوستی را با افزایش حالت کشسانی (الاستیسیته) پوست کاهش دهد. این ترک‌ها در دوران بارداری بسیاری رایج هستند و معمولا خانم‌ها از برطرف شدن آنها ناامید می‌شوند. اما شما می‌توانید ۲ تا ۳ قطره روغن آرگان را در کف دست خود بریزید و دست‌ها را بهم مالش دهید تا گرم شود و بعد به آرامی به نواحی که دچار ترک پوستی شده اند بکشید و ماساژ دهید.

ویتامین A و E موجود در روغن آرگان به جوانسازی پوست کمک بسیاری می‌کند در حالی که مرطوب کننده‌ها حالت کشسانی پوست را کم می‌کنند.

 

فواید آرگان برای مو محققان با انجام تحقیقات متعددی دریافتند که روغن آرگان می‌تواند نقش مهمی در رشد مو‌ها داشته باشد. از همین رو می‌توانید آن را به پوست سرتان بزنید و ماساژ دهید.

با توجه به ضخامت و بافت و طول موهایتان ممکن است به یک تا سه قطره یا حتی بیشتر نیاز داشته باشید.

استعمال مقدار مناسب برای استفاده ممکن است کمی به تمرین نیاز داشته باشد. با یک قطره شروع کنید اگر موهایتان کوتاه است و قبل از اینکه انگشتان خود را لابلای موهای خود بکشید، روغن را کف دستتان گرم کنید، به انتهای موها بسیار دقت کنید. پس از تکمیل، یک دوم قطره را به نوک انگشتان خود اضافه کنید و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید. مقدار اضافه آن را به صورت، گردن یا دستان خود بمالید.

اگر موهای خشک و شکننده دارید، می‌توانید یک بار در هفته از ماسک آرگان در طوب شب به منظور استفاده از خواص روغن آرگان برای پوست و مو استفاده کنید.

به این صورت که باید چهار تا ده قطره روغن آرگان را در کف دست خود بریزید و بعد دست‌ها را مالش دهید تا گرم شود و بعد آن را به پوست سر خود بکشید و ماساژ دهید. موهایتان را در بالا سر جمع کنید و آن‌ها را با کلاه یا حوله ای بپوشانید.

گرمای طبیعی بدن به نفوذ روغن کمک می‌کند. با بست موها با کلا دیگر نگران پس دادن روغن بر بالشت‌تان نیستید.

اجازه دهید کل شب روی سر بماند و بعد صبح موهای خود را بشویید. اگر شوره یا پوسته دارید، این کار را دوبار در هفته انجام دهید تا زمانی که شوره از بین برود. درمان را در صورت نیاز ادامه دهید.

 

برای خرید روغن آرگان می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

- روغن آرگان دکس Dexe