دئودورانت ( Deodorant )؛ باعث کاهش باکتری های سطح پوست (باکتری های مولد بو) می شود و از این طریق، ایجاد بوی بد را کاهش می دهد، اما ضد عرق ها ( Antiperspirant ) ، همان طور که از نامشان هم مشخص است، جلوی عرق کردن را می گیرند و باعث کاهش فعالیت غده های تولید عرق می شوند.

یک ضد عرق خوب می‌تواند یک دئودورانت یا خوشبو کننده هم باشد. چرا که با کنترل میزان تعریق شما از بوی بدن جلوگیری می‌کند و با رایحه خود عطر خوبی به بدن شما می‌دهد.

دئودورانت و خوشبو کننده بدن فقط بوی بدن شما را با رایحه خود مخفی می‌کنند و در واقع فقط مانند یک لایه روی سطح پوست یا روی عرق گیر شما قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند که شما یا دیگران برای مدتی متوجه بوی عرق نشوید.

 

محصولات ضد عرق از چه چیزی تشکیل می‌شوند؟

الکل یکی از مواد تشکیل دهنده بعضی محصولات ضد عرق و خوشبو کننده است. الکل موجود در اسپری باعث حس خنکی و خوشایندی است که بعد از استفاده روی پوست بدن احساس می‌کنید. همین طور الکل در ضد عرق‌ها کمک می‌کند تا ترکیبات فعال موجود در آن زودتر خشک شوند و با لباس تماس پیدا نکنند.

دلایل زیادی باعث تعریق زیاد و بوی بد عرق می‌شود. برای مبارزه با این بوی بد، برخی از محصولات ضد عرق حاوی مواد آنتی باکتریال هستند.

مواد آنتی‌ باکتریال کمک می‌کنند تا باکتری‌های موجود روی پوست که باعث بوی بد بدن می‌شوند، از بین بروند. این باکتری‌ها بی ضرر هستند و روی سطح پوست ما زندگی می‌کنند و از عرق و سلول‌های مرده پوست بدن ما برای بقای خود تغذیه می‌کنند. در نتیجه هر چه ما بیشتر عرق کنیم غذای بیشتری به آن‌ها می‌دهیم و در اثر فعل و انفعالات شیمیایی آن‌ها بوی بیشتری تولید می‌شود.

انواع اسپری زیر بغل یا ژل و مام زیر بغل که ترکیبات آنتی باکتریال دارند، با کند کردن روند رشد و تکثیر این باکتری‌ها، از ایجاد بوی بد جلوگیری می‌کنند.

برخی از محصولات ضد عرق و خوشبو کننده بدن دارای ترکیبات نرم‌ کننده هستند. این مواد نرم کننده زیر بغل و نواحی دیگر پوست را نرم می‌کند و احساس خشکی و خارش را تا حدی از بین می‌برند.

نمک آلومینیوم به عنوان ماده فعال در ترکیبات یک محصول ضد تعریق، در عرقی که از سطح پوست خارج می‌شود حل می‌شود. سپس نمک موجود در آن بر روی منافذ پوست و غدد تعریق می‌نشیند و میزان خارج شدن عرق از این غدد را کاهش می‌دهد.

 

انواع ضد عرق و دئودورانت شامل چهار نوع می‌شوند: اسپری ، استیک یا مام صابونی ، مام رول ژل و کرم ضد عرق

اسپری بدن یا اسپری زیربغل سریع خشک می‌شوند و استفاده از آن‌ها بسیار راحت است.

استیک زیر بغل یا مام صابونی در واقع یک قالب بزرگ از ضدعرق است که سطح مقطع بزرگی دارد. این سطح مقطع استیک ضد عرق را برای افرادی که زیاد عرق می‌کنند ایده‌آل کرده است.

مام زیر بغل، کرم و ژل ضد عرق عملکرد دقیقی دارند و در کنار نرم کردن پوست جلوی تعریق زیاد و بوی بد زیر بغل را می‌گیرند.

 

برای خرید انواع دئودورانت و ضد تعریق می توانید از لینک های زیر استفاده کنید :

- استیک ضد تعریق رکسونا مدل Sport Defence

- استیک ضد تعریق Dove مدل Original

- رول ضد تعریق Loreal مدل Invincible Sport